با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ تبیین مظلومیت ایران در جنگ نابرابر و خباثت دشمنان
زیارت عاشورا

تبیین مظلومیت ایران در جنگ نابرابر و خباثت دشمنان (کمک های کشورهای مختلف به عراق در طول ۸ سال جنگ عراق علیه ایران)

بعد از جنگ جهانی دوم و در طول دوران جنگ سرد بین دو بلوک شرق (پیمان ورشو) و بلوک غرب (پیمان ناتو) بندرت مواردی را می توان یافت که دو ابر قدرت شرق و غرب روی آن اتفاق نظر داشته باشند. در جنگ عراق علیه ایران آمریکا، شوروی و کشورهای هم پیمان با آنها، کشورهای مرتجع عرب (بجز سوریه) و هر نوع کمک: اقتصادی، سیاسی، نظامی و در اختیار عراق قرار می دادند. (کل تجهیزات ارتش عراق تا آن زمان ساخت شوروی سابق و کشورهای بلوک شرق بود.

 

جنگ ایران و عراق یکی از پیچیده ترین جنگهای جهان و منطقه بود  و ما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که لحظه به لحظه اسرار و ناگفته هایی از این جنگ منتشر می شود. بخشی از حقیقت، درون جنگ ماست و بخش دیگر آن در دست ۲۶ کشوری است که چرخ های ماشین جنگی عراق را روغن می زدند که به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم:

 

۱-    بمب های خوشه ای

آمریکا به پیشنهاد ویلیام کیسی (رئیس سیا)، تحویل بمب های خوشه ای به عراق را در اولویت قرار داد، زیرا این سلاح را مناسب ترین و کارآمد ترین سلاح برای در هم شکستن امواج انسانی مدافعان ایرانی می دانست. به اعتقاد او این بمب ها می توانست به یک قدرت تصاعدی واقعی و مؤثر علیه قوای ایرانی تبدیل شود. در واقع این بمبها از لحاظ تکنیکی جزء سلاح های متعارف محسوب می شوند اما در میدان نبرد همانند سلاح های نامتعارفی مانند سلاح های شیمیایی می توانند موجب کشتار وسیعی شوند. چنانچه این بمب ها درست عمل کنند، می توانند در وسعتی به اندازه ۱۰ برابر زمین فوتبال هر کسی را کشته یا مجروح کنند. عملاً این بمب ها چرخ گوشت های هوایی هستند و هر چیزی را در سر راه خود خرد می کنند.

 

۲-    شوروی بزرگترین تأمین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق:
روزنامه القبس چاپ کویت: شوروی یک پل هوایی برای حمل اسلحه و مهمات به عراق بر قرار کرده است. گورباچف با ارسال نامه ای به برخی سران عرب، به آنان اطمینان داده است که شوروی اجازه نخواهد داد عراق در جنگ با ایران شکست بخورد.
«در نوامبر ۱۹۸۳ بین هزار تا هزار و دویست مشاور نظامی شوروی به عراق برگشتند و ۴۰۰ فروند تانک ۵۵
T و ۲۵۰ فروند تانک۱۲T به عراق داده شد و مقادیر عظیمی موشک گراد، فراگ ۷، سام ۹ و اسکادبی در راه بود. عراق تنها کشوری خارج از بلوک شرق بود که به موشک اسکاد بی مجهز شد. در سال ۱۹۸۳ شوروی بار دیگر تحویل سلاح در حجم وسیع را به عراق از سر گرفت و تمامی تجهیزاتی را که عراق در طی دو سال نخست جنگ با ایران در صحنه نبرد از دست داده بود جایگزین کرد.

 

چارلز فیلیپ دیوید (نویسنده کتاب جنگ خلیج فارس توهم پیروزی): «شوروی با تأمین ۶۱  درصد تجهیزات نظامی، بزرگترین تأمین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق است.

 

۳-    انگلستان و ساخت شبکه پناهگاه های زیر زمینی برای صدام:
در ژوئن ۱۹۸۲ صدام تصمیم گرفت برنامه پرهزینه ساخت شبکه پناهگاه های زیرزمینی را به اجرا بگذارد تا بتواند منابع استراتژیک خود را از خطر حملات هوایی ایران
  مصون نگهدارد. بر این اساس شرکت های انگلیسی طرحی را ارائه کردند که به موجب آن برای ۴۸ هزار سرباز پناهگاه امن ساخته می شد. هر پناهگاه تونل پولادین داشت و می توانست تا ۱۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. یکی از آنها در کنار کاخ ریاست جمهوری بنا شده بود و پر از تجهیزات الکترونیکی، کامپیوتر،تله پرینت و شبکه های ارتباطی بود و دفتر صدام را با تمام نقاط عراق در تماس دائم قرار می داد. حفاظت از این پناهگاه به گونه ای بود که اگر کسی به داخل آنها رخنه می کرد، دوربین های ویدیوئی او را می دیدند و مسلسل های خودکار نصب شده بر روی دیوار ها بر سر و روی او گلوله می باریدند. در راستای همین همکاری ها، شرکت مارکنی انگلیس فرستنده های مایکروویو نظامی در اختیار عراق قرار داد و شرکت راکال نیز متعهد شد تا کارخانه تولید پیشرفته ترین رادیوی نظامی جهان را به نام جاگوار در عراق احداث نماید.

 

۴-    فرانسه و فروش جنگنده های میراژ

 

کنت تیرمن(محقق و نویسنده امریکایی): در ژانویه ۱۹۸۱، تحویل ۶۰ فروند میراژ۱F مجهز به موشک که ابتدا از سوی والری ژیسکاردستن معلق شده بود آغاز گشت. در ژوئیه همان سال فرانسه بنی صدر و مسعود رجوی را به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفت. رجوی، پاریس را به ستاد اپوزیسیون ایران تبدیل کرد. به دنبال خروج دیپلمات های فرانسه از تهران در سال ۱۹۸۲ فرانسه اقدام به تحویل ۵ فروند هواپیمای سوپر اتاندارد مجهز به موشک های اگزوست به عراق کرد (برای حمله به کشتی ها).

 

آلن فریدمن: «تحویل سلاح تقریباً به صورت روزمره ادامه داشت. یکی از پایگاه های ناتو که در مرکز فرانسه احداث شده بود به صورت مرکز بارگیری آنتونوف های نیروی هوایی عراق در آمد. این هواپیماها روزانه به این فرودگاه می آمدند و موشک های ساخت فرانسه، بمب های خوشه ای، فیوز و تجهیزات رادار را با خود به عراق می بردند.
سازمان های اطلاعاتی فرانسه در سال ۱۹۸۶ بر آورد کردند که اگر فرانسه سه هفته از ارسال کمک به عراق خودداری کند، آن کشور شکست خواهد خورد.(تنها فرانسه) !!!! اگر ۲۶ کشور دیگر هم .؟؟ روز کمکها را قطع می کردند
. »

 

۵-    خمپاره های دو زمانه فرانسه:

 

کنت تیرمن(محقق و نویسنده امریکایی):

 

«معامله ۶/۱ میلیارد دلاری طرح ولکان یکی از شیرین ترین معاملات فرانسه با عراق بود. ۸۳ توپی که موضوع قرارداد ولکان بود برای طیف وسیعی از مقاطعه کاران تسلیحاتی فرانسه درآمد تولید می کرد. درهمین راستا عراق از شرکت فرانسوی TRT یک فیوز فوق العاده پیشرفته و پیچیده خرید که با نصب آن بر روی دماغه خمپاره ، موجب می شد تا خمپاره درست قبل از رسیدن به زمین منفجر شود.  با یک بار آتش، آنها همه ایرانی ها را تا فاصله یک کیلومتری درو می کردند.  همین سلاح بود که جلوی امواج انسانی ایران را گرفت؛ درست مانند بمب های خوشه ای آمریکا.

 

۶-    مصر کانالی برای فروش تسلیحات ناتو

 

آلن فریدمن(محقق و نویسنده امریکایی): در طول دهه ۸۰ حسنی مبارک رئیس جمهور مصر حدود ۵/۳ میلیارد دلار موشک و تسلیحات به عراق فروخت که صدام از پرداختن بهای آن امتناع کرد. در سال ۱۹۸۴ او با همکاران خود در دولت مصر به توافق رسید تا با عراق بر روی برنامه سری موشک های بالستیک دارای قابلیت هسته ای همکاری کند. این برنامه پروژه کندور ۲ نام گرفت. مبارک در ملاقات خود با بوش در سال ۱۹۸۶، مصر را به کانالی برای صدور انواع گوناگون فناوری های موشکی ناتو که شرکت های تحت پوشش اروپا به بغداد قاچاق می کردند تبدیل کرد.

۷-    بلژیک و ساخت پایگاه های نظامی برای عراق

 

صدام در ژوئن ۱۹۸۲ قراردادی به ارزش ۸۳۰ میلیون دلار با یک شرکت بلژیکی به نام سیکسکو امضا کرد. هدف از این طرح پر هزینه که به نام محرمانه پروژه ۵۰۵ خوانده می شد آن بود که برای جنگنده های پیشرفته عراقی ۸۰۰ پناهگاه در عمق ۵۰ متری زمین احداث گردد. شرکت سیکسکو که از اعتبارات صادراتی دولت بلژیک استفاده می نمود طی ۴ سال ۱۷ پایگاه هوایی و چند مقر نظامی در عراق ایجاد نمود. میراژهای عراق در جریان جنگ با ایران از همین پناهگاه ها خارج می شدند و به پرواز در آمدند. از دیگر شرکای صدام سایبترا (کنسرسیوم بلژیکی) بود که با جدیت تمام روی پروژه های عکاشات و القائم کار می کرد و یکی از بزرگترین کارخانه های آزمایشی و تولید فسفات جهان را در این دو منطقه بنا نمود.

 

۸-    کمکهای هسته ای و سلاحهای غیر متعارف: همکاری های هسته ای برزیل
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده امریکایی):

 

در همان حال که فرانسه مشغول تکمیل راکتورهای هسته ای در عراق بود، صدام با برزیل قرار داد ۱۰ ساله همکاری هسته ای امضا کرد. این قرارداد که در سال ۱۹۷۲ بسته شد به قدری محرمانه بود که دولت بعدی برزیل مدعی شد از محتوای آن بی خبر بوده است. در یکی از تبصره های قرارداد که به درخواست صدام گنجانده شده بود، برزیل متعهد می شد مقادیر زیادی اورانیوم طبیعی و غنی شده با درصد کم ، تکنولوژی هسته ای، تجهیزات و آموزش مربوطه را در اختیار عراق قرار دهد.

 

۹-    فرانسه و اعطای یک بمب اتمی به عراق

 

وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق):
کمکهای خارجی فرانسه به عراق به جایی رسید که فرستاده آنها به بغداد آمد و با وزیر دفاع وقت، عدنان خیر الله ملاقات نمود و به او گفت: فرانسه به طور جدی زمینه اعطای یک بمب اتمی به عراق را بررسی می نماید. می توان برای مجبور کردن ایران به توقف جنگ این بمب را به هدف مشخصی پرتاب کرد.

 

من تا سال ۱۹۸۴ نسخه ای از این گزارش را که با امضای وزیر دفاع برای صدام ارسال شده بود، در یک صندوق ویژه نگهداری می کردم.

 

حسین کامل (رئیس صنایع دفاع عراق) در این خصوص می گوید:
واقعیت این است که تلاش ما ساختن بمب اتم بود. منتها با قدرت کم. به این خاطر اگر موفق به پیروزی در جنگ نشدیم آن را علیه ایران به کار ببریم. صدام سال ۱۹۹۰ را برای استفاده از بمب اتم در منطقه جنوبی جنگ تعیین کرده بود. آن روز تنها چیزی که برای صدام اهمیت داشت به پایان رساندن ساخت بمب اتم و استفاده از آن علیه ایران بود.

 

۱۰-    کمکهای اطلاعاتی: پیوند ماهواره ای آمریکا و عراق

 

کنت تیمرمن محقق و نویسنده امریکایی:

 

پیوند ماهواره ای در صدر موافقت نامه های بلند مدت عراق و آمریکا بود. در مورد تحرکات نیروی هوایی ایران نیز اطلاعات با ارزشی در اختیار ارتش عراق قرار می گرفت، این اطلاعات را آواکسهای آمریکایی مستقر در ریاض، به کمک پرسنل آمریکایی از منطقه نبرد جمع آوری می کردند. در همین راستا مجتمع پیشرفته و پر هزینه ای در بغداد ساخته شد تا اطلاعات مستقیماً از ماهواره دریافت شده و پردازش بهتری از اطلاعات بر روی عکس ها صورت پذیرد.
سر لشکر وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق):
این عکسها به گونه ای بود که ما به راحتی می توانستیم تصاویر سربازانی که در پادگان های ایران در حال آموزش هستند را مشاهده کنیم، حتی کسی که در رژه، دست و پایش را به اشتباه حرکت می داد در این عکس ها مشخص بود. هنگامی که کارخانه های سیمان را بررسی می کردیم، تعداد کیسه هایی که در روی کامیون ها قرار داشت را به راحتی شمارش می کردیم،در عین حال ماهواره ها نتایج حملات هوایی و موشکی را نیز گزارش می دادند.

 

۱۱-  زمامداران عربستان و دادن گزارشهای محرمانه ایران به عراق

 

مجله ژون آفریک مورخ ۹  ژوئن ۱۹۸۲:

 

زمامداران عربستان درست یک ماه مانده به شروع جنگ، هنگام استقبال از صدام به وی هدیه شاهانه ای دادند و آن گزارشی بود که از سوی دستگاه های سری آمریکا تهیه شده بود و در آن اوضاع اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران تشریح شده بود. علاوه بر آن اطلاعات دقیقی درباره وضعیت ارتش ایران، تعداد نفرات آن، مواضع و تجهیزات قابل بهره برداری آن و اطلاعات مختلف دیگر که بسیار محرمانه بود به او منعکس کردند. خلاصه آنکه یک نقشه کامل تهاجم تهیه شده بود.

 

۱۲- در اختیار قرار دادن امکانات شناسایی:

بر اساس عملیات سیا رادیو های کد گذاری شده ای در اختیار خلبانان عراقی قرار داده شد تا آنها امکان ارتباط با افسران مستقر در کشتی های آمریکایی در خلیج فارس را داشته باشند. یک افسر بازنشسته در این رابطه گفت:
هدف این بود که هواپیما های عراقی بر فراز خلیج فارس بتوانند با افسران ما تماس بگیرند. این روابط روزانه باعث شد تا هواپیماهای عراقی بتوانند نفت کش ها و کشتی های تجاری به مقصد ایران را شناسایی کنند و این امر کمک زیادی به عراقی ها در انتخاب اهدافشان می کرد.

 

13-    کمکهای نیروی انسانی:

 

سودان در اواسط دی ماه ۶۱ صدها تن از سربازان ارتش خود را به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام نمود. همچنین به دستور جعفر نِمیری رئیس جمهور سودان در شهر خارطوم پایتخت این کشور و پاره ای از شهرهای دیگر دفاتری جهت ثبت نام برای اعزام نیرو به جبهه های جنگ علیه ایران دائر گردیده است. جعفر نمیری در مصاحبه با مجله الیوسف چاپ قاهره اذعان می دارد که اعزام نیرو به عراق طبق تصمیمات کنفرانس سران عرب صورت گرفته است. سودان داوطلبانی را اعزام داشت که در جبهه شرقی رودخانه میسان در خط مقدم جبهه فعالیت می کردند.

 

سر لشکر وفیق السامرایی (مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق): «در جهت کمک به عراق، یمن تیپ پیاده العروبه را به عراق فرستاده بود. اردن نیز نیروی الیرموک را به عراق گسیل داشت.

 

۱۴-    کمکهای مالی: پول، نفت، پایگاهها، جزایر و خاک کویت در خدمت صدام
دکتر «فواص بدر»، اقتصاد دان مستقل کویتی: کویت در جریان جنگ عراق علیه ایران قریب به ۱۵ میلیون دلار پول نقد به عنوان وام بلاعوض در اختیار بغداد قرار داده است و این جدا از نفتی بود که کویت برای عراق صادر می کرد. افسران نیروی هوایی کویت اذعان کردند که نیروی هوایی عراق از پایگاه هوایی
علی السام کویت در طول جنگ به کرات استفاده می کرده است. این پایگاه چون در رأس خلیج فارس قرار داشت راه عراق را برای هدف قرار دادن سکوهای نفتی خارک ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می کرد و این امر به خلبانان عراقی کمک شایانی می نمود.
در نهایت حدود ۳۵ میلیارد دلار از سوى کشورهاى غربى و بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار از سوى کشورهاى حاشیه خلیج فارس وام در اختیار دولت عراق قرار گرفت.
وفیق سامرایى رییس استخبارات نظامى عراق در زمان جنگ طى مصاحبه اى اعلام کرد:
اگر حمایت غرب نبود صدام نمى توانست جنگ علیه ایران را آغاز کند و ادامه دهد. وى نقش ایالات متحده در کمک به صدام را چنین برمى شمارد.
۱- ارایه اطلاعات کامل به عراق در مورد آرایش نظامى نیروهاى ایران
۲- تشویق متحدین خود در اروپا و منطقه برای اعطاى کمک مالى به عراق
۳- تحریم ایران و جلوگیرى از دستیابى آن به تسلیحات و تجهیزات مدرن.
همچنین هاوارد تیچر عضو شوراى امنیت ملى امریکا در زمان ریگان معتقد است امریکا براى صدام حسین کارى کرد که تا آن روز براى هیچ یک از متحدین خود نکرده بود.

۱۵- کمکهای شیمیایی:

 

مقام نخست آلمان در توسعه تسلیحات شیمیایی عراق
تیمرمن محقق و نویسنده آمریکایی: شرکت آلمانی کارل کولمب سر انجام ۶ خط تولید سلاح شیمیایی جداگانه به نام احمد، محمد، عیسی، عانی، مدای و قاضی در مجتمع سامره ایجاد کرد. اولین آنها در سال ۱۹۸۳ و آخرین آنها در سال ۱۹۸۶ تکمیل شدند. از گاز خردل و اسید پروسیک تا گازهای عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می شدند و در خمپاره ها، راکتها و گلوله های توپ جاسازی می شدند. بی تردید این بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در جهان بود. رادیو بی بی سی به نقل از مجله اشپیگل:
هیچ کشوری به اندازه آلمان چنین کمک تحقیقاتی و تولیدی به عراق در تهیه یک نوع سلاح کشنده و تعیین کننده نکرده است.

نقش هلند

در جنایات شیمیایی صدام

 

در نیمه ی دوم جنگ ایران و عراق، تاجری هلندی به نام «فرانس فان آنرات» هزاران تُن مواد اولیه برای تولید بمبهای شیمیایی (بویژه از نوع گاز خردل و اعصاب) برای رژیم عراق تهیه و ارسال کرد. حدود ۴۵۵ شرکت انگلیسی، آلمانی، آمریکایی، بلژیکی، ایتالیایی، برزیلی، هلندی و هندی بدون توجه به اصول بشردوستانه، عراق را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند و در مقابل استفاده عراق از این سلاح‌ها نیز طبیعی بود که سکوت نمایند.

 

در سال ۱۳۶۳هیأتی از صلیب سرخ جهانی وارد ایران شده و از ۱۶۰ مجروح شیمیایی بستری در بیمارستان‌های تهران بازدید کرد. کارشناسان این گروه پس از بازگشت با تهیه گزارشی، عراق را متهم به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی کردند و بر این استفاده گواهی دادند. در همان سال بود که یک گروه از تلویزیون انگلیس در جزیره مجنون، فیلمی را در این زمینه تهیه کرد و در انگلیس به نمایش درآمد اما هیچ اقدامی علیه عراق صورت نگرفت.
پس از فتح خرمشهر در سال ۱۳۶۱، به تدریج موازنهجنگ به سود ایرانتغییر یافت. متعاقب عملیات‌های بزرگ خیبر و بدر که در اثر آن بخش‌هایی از خاک عراق به تصرف نیروهای ایران درآمد، رژیم بعثی عراق استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌را علیه نیروهای ایرانی آغاز کرد.

سوئیس و ساخت کارخانه فرآوری اورانیوم:

 

 کنت تیمرمن (محقق و نویسنده امریکایی):

«عراقیها یک شرکت سوئیسی به نام شرکت مهندسی آلسا الو سوئیس را اجیر کردند تا کار بر روی پروژه اورانیوم را آغاز کند.. در طول پروژه کارکنان شرکت با هیچ کس تماس نداشتند و طرح آنها در کمال خفا انجام می گردید. بعدها معلوم شد که این شرکت واحد تولیدی خاصی درکارخانه القائم عراق ایجاد کرده تا به استخراج نمک های فلوئور و از جمله فلوئورآمونیم از اسید فسفریک مایع بپردازد. آن طور که کار پیش می رفت القائم به صورت پروژه ای کلیدی در تولید سلاح هسته ای عراق در می آمد و این علاوه بر هزینه اولیه پروژه یعنی تولید مقادیر عظیم مواد شیمیایی برای استفاده در سلاح مرگبار گاز سمی بود. 

 

16- توطئه کاهش قیمت نفت و قطع صادرات نفت ایران:
گری سیک (مشاور امنیت ملی کاخ سفید):
  «تا موقعی که نفت ایران صادر می شود، جنگ ادامه خواهد یافت. بنابراین باید جریان صدور نفت ایران را قطع کرد.» ویلیام فایر، نظریه پرداز غربی: «ما با ایران چه کنیم؟ هرچه پول در رگهای عراق تزریق شد، نتیجه نداده است. اگر عراق از دست برود، فردا کویت و پس فردا هم سعودی نیز خواهد رفت. تنها یک روزنه ی امید هست. با سقوط قیمت نفت ایران ورشکست می شود و ماشین جنگی آن از کار می افتد.

۱۷- کمکهای دیپلماتیک به عراق در مجامع بین المللی:
نامه وزارت خارجه آمریکا به هیأت نمایندگی دفتر اروپایی سازمان ملل در ۱۴ مارس ۱۹۸۴ :
«
وزارت خارجه به نماینده آمریکا در سازمان ملل دستور می دهد که حمایت سایر هیأت های نمایندگی غربی در سازمان ملل را جلب نمایند تا در مورد پیش نویس قطعنامه ایران که استفاده عراق از جنگ افزار شیمیایی را محکوم می کند “رأی ممتنع” دهند در غیر این صورت، ایالات متحده جریان این قطعنامه را متوقف سازد.» ریچارد مورفی: «تا زمانیکه عراق از سلاح شیمیایی در دفاع از خاک خود و در مقیاس محدود استفاده می کند توسلش به این سلاح “قابل درک” می باشد

روزنامه لس آنجلس تایمز:

 

«تا آن زمانی که تنها ایرانیان قربانی حملات شیمیایی بودند چه در سازمان ملل و چه در پایتخت های کشور های بزرگ جهان عملاً عزم و اراده سیاسی کافی برای محکوم کردن اینگونه اقدامات وجود نداشت.

صادرات نفت خام ایران و عراق هزار بشکه در روز

قیمت (خرید نقدی) نفت سبک و سنگین ایران در بازارهای جهانی در سال های جنگ بر حسب بشکه دلار


 

۱۳۶۷

(۱۹۸۸)

۱۳۶۶

(۱۹۸۷)

۱۳۶۵

(۱۹۸۶)

۱۳۶۴

(۱۹۸۵)

۱۳۶۳

(۱۹۸۴)

۱۳۶۲

(۱۹۸۳)

۱۳۶۱

(۱۹۸۲)

۱۳۶۰

(۱۹۸۱)

۱۳۵۹

(۱۹۸۰)

سال

۱۳٫۲

۱۷

۱۳٫۵

۲۶

۲۶٫۸

۲۸٫۱

۳۰٫۳

۳۳٫۲

۳۴٫۲

نفت سبک

۱۲٫۸

۱۶٫۵

۱۳

۲۵٫۵

۲۶٫۱

۲۷٫۲

۲۸٫۷

۳۱٫۵

۳۳٫۹

نفت سنگین

 






منبع:   Opec Annual Statistical Bulletin, 2005


در جبهه مقابل (کشورهای حامی ایران در جنگ تحمیلی:(

در آغاز جنگ اغلب سه کشور مساعدت هایی به ایران داشتند:

 

کره شمالی (کره شمالی به جهت حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی و ژاپن و دشمنی با این کشورها و آمریکا، امکان حمایت و پشتیبانی از ایران را نداشت و درگیر مشکلات خود با آمریکا و همپیمانان آن بود).

 

لیبی ابتدا حمایت خود را از ایران اعلام کرد اما در اواسط جنگ کشور لیبی از حمایت خود منصرف شد و به ایران اعلام جنگ داد.

 

سوریه (هم به دلیل اینکه بخشی از سرزمین آن کشور در اشغال اسرائیل است و تعدادی از نیروهای مسلح آن نیز در لبنان با اسرائیل در حال جنگ بودند، امکان حمایت شایانی از ایران نداشت ولی :

 

بعد از انقلاب حافظ اسد (رئیس جمهور وقت سوریه) تلاش کرد دیگر سران عرب را قانع کند تا نگاه دیگری به ایران داشته باشند چون از جبهه آمریکا و حامی اسراییل تغییر مسیر داده و ضد امپریالیسم و اسراییل و حامی آرمان فلسطین شده بود. ایشان استدلال می کرد امام خمینی توانسته یکی از دهانه های گازانبری که (شاه و اسراییل) سه دهه اعراب را تحت فشار قرار داده بودند، بشکند.

 

سوریه اسرائیل را دشمن اصلی می دانست صدام ایران را. اسد نگران پیروزی عراق بود چون نمی خواست بین دو دشمن پیروز (عراق و اسرائیل) محاصره شود.

 

با شروع جنگ حمایت اسد از ایران قاطع تر شد. او طی سفری به شوروی با لئونید برژنف (رهبر شوروی) بیانیه مشترکی دادند که ایران حق تعیین سرنوشت بدون دخالت خارجی را دارد. شوروی چون در آن زمان از اخراج آمریکائیها از ایران خوشحال بود به سوریه و لیبی اجازه داد اسلحه های روسی به ایران بفروشند. در مقابل عراق واکنش تندی نشان داد. در اوت ۱۹۸۰ به سفارت سوریه حمله کرده و کارکنان آن را اخراج کرد. در ۱۲ اکتبر ۱۹۸۰ روابط سوریه و عراق کاملا قطع شد. در ۱۹۸۲ سوریه مرزهایش با عراق را بست و خط لوله انتقال نفت عراق از خاک سوریه را مسدود کرد و با ایران پیمان تجاری گسترده ای منعقد کرد (که چندین سال دستیابی به نفت با قیمت ترجیحی را برای سوریه در پی داشت). سفرهای زیارتی ایرانیان به سوریه افزایش یافت. هر چه اسد از عراق فاصله می گرفت به ایران نزدیک تر می شد.

 

محسن رفیقدوست (وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس): آقای حافظ اسد دستور داد در فرودگاه دمشق، یک آشیانه و انبار تحویل من دادند و ما هم چیزهایی که می‌خریدیم را به آنجا می‌بردیم و در موقع مناسب هواپیما می‌فرستادم تا آنها را به کشور بیاورند. ما به کشورهایی مثل بلغارستان، مجارستان، لهستان و می‌رفتیم و به اسم سوریه خرید می‌کردیم و کشتی‌ها هم پس از بارگیری، بجای سوریه به ایران می آمدند.

 

نقش سوریه در جلوگیری از سقوط خط فاو:

 

رفیقدوست خاطرنشان کرد: سوریه یکبار کمکی به ما کرد که شاید از نظر کمیت و ارزش بالا نبود اما از لحاظ زمانی بسیار اهمیت داشت. قبل از شروع عملیات فاو بود که ما یک کشتی مهمات ۴۰ ۵۰ هزار تنی از چین خریده بودیم و این کشتی به دلایل نامعلومی تاخیر کرد و ۴-۵ قلم از مهمات ما تمام شده بود که اگر این مهمات ظرف ۴۸ ساعت به ما نمی‌رسید خط فاو سقوط می‌کرد. لذا شبانه با سوریه تماس گرفتم و از چند ساعت بعد از آن مرتبا ۱۰ پرواز به دمشق انجام دادیم و هزار تن از مهماتی که نیاز داشتیم رسید که مصرف ۱۰ روز ما بود و بعد از آن، کشتی (مهمات چین) هم رسید و مشکل حل شد، شاید ارزش آن مهمات که سوریه داد ۱۰-۲۰ میلیون دلار بود ولی آن زمان برای ما باعث حفظ خط فاو شد.

 

سوریه یکی از معدود کشورهایی است که بواسطه شخصیت رییس‌جمهور وقت خود یعنی حافظ اسد، در ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در کنار جمهوری اسلامی ماند و بیشترین کمکها را از لحاظ نظامی به ایران کرد )

 

آموزش یگان موشکی سپاه در روزگاری که کشور ما کوچکترین تجربه ای در این زمینه نداشت، خرید تسلیحات به نام سوریه و ارسال به ایران، خرید دوربین دید در شب به اسم سوریه و ..)

 

صدام سعی داشت به افکار عمومی چنین القاء نماید که تهاجم به ایران جنگ بین اعراب و ایران است ولی قرار گرفتن سوریه در کنار ایران این حربه صدام را بی اثر کرد و از نظر سیاسی اهمیت ویژه ای برای ایران داشت.

 

سوریه مهمترین کشور خط مقدم جبهه مقاومت است، بنابر این دفاع ما از سوریه دفاع از منطق و آزادی‌‌خواهی‌در مقابل استکبار است. همچنین نوعی قدردانی از حمایت های دولت و ملت سوریه از ایران در دوران جنگ تحمیلی است که ما را در مقابل دنیای استکبار تنها نگذاشتند.

 


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |